Emissió 41: El tancament sense permís de 2 coves desferma una molt forta polèmica a Sant Llorenç

Guies de l'Emissió: 
Àngel Miño, Hilari Moreno, Eduard Vives, Miquel Nebot, Gemma Pirla, Salvador Vives, Narcis Serrat i Quim Solbas




També ho pots escoltar a:

L'emissió 41 del programa Això és La Mola està dedicada a l'anàlisi de la forta polèmica desfermada a Sant Llorenç del Munt pel tancament sense permís de dues cavitats.
Els autors dels dos tancaments no s'han identificat, però tots dos han deixat en les reixes instal.lades uns cartells explicant que amb les seves accions volen evitar el deteriorament de les cavitats. A més justifiquen les seves accions unilaterals en considerar que el Parc Natural no és prou diligent en l'adopció de mesures de protecció.
Aquests arguments no han apaivagat la polèmica. El Parc Natural (depenent de la Diputació de Barcelona), la Federació Catalana d'Espeleologia i diverses entitats excursionistes diuen que a Sant Llorenç del Munt ja estan sotmeses a un regim de protecció les cavitats que tenen unes característiques (fauna, arquelogia,etc.) que veritablement ho requereixen, com són els casos dels avencs del Davi i de Castellsapera, o la Cova de Mura. A més indiquen que sempre els processos de protecció han d'estar avalats per la Federació i per informes científics contrastats.
En tot cas, el Parc Natural recorda que ells són propietaris dels terrenys on estan les dues cavitats i, per tant, han denunciat l'acció.
El primer tancament es va produir el passat Nadal a la petita cova del Frontal. Aquesta primera acció (detectada per diverses colles) es va difondre ràpidament entre molts cercles excursionistes, mes enllà del reduït grup d'interessats per les cavitats de Sant Llorenç. I a l'abril es va conèixer, a través d'un grup espeleològic de Granollers, que la molt estreta boca de la cova-avenc Quim Solbas també havia estat coberta per una reixa.
Aquesta segona acció va tenir una clara conseqüència: es va elevar molt més el to de la polèmica ja que molts grups espeleològics catalans van protestar contra el tancament de les coves i, a més, va servir per ser alertats els Mossos d'Esquadra.
L'afer, ja completament sota les dinàmiques administratives, ha agafat una volada probablement no volguda per ningú.
Més enllà d'aquesta derivada i dels malestars generats, les dues accions també són un motiu per aturar-se a debatre, amb calma i seny, la conveniència o no de donar una protecció més gran a determinats espais del massís.
Com a contribució al debat, el programa exposa 8 opinions de persones, que pels seus càrrecs o coneixements, són clau en la polèmica:

- el director del Parc Natural de Sant Llorenç del Munt, Àngel Miño.
- el president de la Federació Catalana d'Espeleologia, Hilari Moreno.
- el bioespeleòleg Eduard Vives.
- el paleontòleg Miuel Nebot.
- la geòloga i presidenta de la SIS, Gemma Pirla.
- l'històric i reconegut espeleòleg Salvador Vives,
- l'alpinista Narcis Serrat,
- i el descobridor d'una de les coves ara tancades, Quim Solbas.



1 comentari:

  1. Senyors, escoltant aquesta entrevista amb tots aquests Senyors, em permeto fer els següents comentaris:
    Sincerament penso que una gran majoria dels entrevistats a excepció del Sr. Salvador Vives, en estat “Políticament Correctes”.
    Com que jo, ni soc, ni vull pertànyer en aquest qualificatiu, us vull manifestar la meva opinió:
    .
    Em dic JOAN ESCODA I PRATS, visc a Mura fa 8 anys, soc un enamorat del Parc, respectuós, i un col•laborador per el que faci falta per el millorament d’aquest indret.

    Però em quedo perplexa d’escoltar les opinions d’aquests convidats.
    Si us sembla bé, us explicaré les meves experiències: Durant uns dos anys, vaig fer de guia a les Mines de Mura, (Coves) que en dieu vosaltres. Durant aquest temps vaig tenir l’oportunitat de conèixer molta gent i de totes les classes socials, fins que per decisió pròpia, vaig decidir deixar aquesta labor.
    Hi ha gent de tota manera, uns més respectuosos que d’altres, però en definitiva mai vaig tenir cap problema amb ningú.
    Com a entusiasta del Parc, vaig tenir la curiositat de conèixer la famosa Cova del Frontal, i com no sabia on estava situada, vaig contactar amb el Sr. Jordi Guillemot, el Sr. Josep Canals, i també vaig enviar correus electrònics a la direcció del Parc Natural.
    Sabeu quina fou la resposta de tots aquests Senyors?. Doncs res de res, ningú sabia on es trobava aquesta cova.

    Un cop escoltada la retransmissió del vostre programa a Matadepera Radio, em dono conta de que tothom ja sabia o més ben dit, ja tenia informació sobrada d’aquest indret.
    Hi estat qüestionat en varies ocasions, pel vostre amic Jordi Guillemot i Marcet per publicar les coordenades del seu gran descobriment de la cova, que ell anomena Regal-Marcet al meu bloc http://percaminsdelbages.blogspot.com. En aquesta cova, ja s’hi amagaven els pobres emboscats durant la Guerra Incivil del 1936, i que portava per nom de la Cova del Puigdoure.
    Per més Inri, em va tatxar de desaprensiu i col•laborador dels estralls fets en aquest lloc, per culpa de la meva informació.
    Us queixeu de canviar la toponímia?. Esteu d’acord en no tancar els accessos a les coves?.
    Si us plau, deixeu de dir falsedats d’aquest nivell. Vosaltres i ningú més que vosaltres, en sou els responsables de que avui en dia, qui vol saber la situació d’un indret determinat no s'en assabenti i per tant només tingui dret a l'informació els que teniu els poders fàctics.

    Moltes gràcies i que Déu us acompanyi.

    Joan Escoda i Prats. MURA.

    Pdta. Espero que publiqueu aquest comentari i no tingui la necessitat de recordar-vos com l'ùltim que us vaig lliurar.

    ResponElimina